10 marketing tips om alles uit de feestdagen te halen
Het is aftellen geblazen! De Sint staat al bijna op de stoep, de favoriete dag van menig shopping queen is in zicht en we kunnen de geur van dennennaalden al bijna ruiken. Tijd om alles uit de kast te halen en de feestdagen tot een succes te maken! Met de volgende 10 marketing tips ga jij voorbereid aan het werk. Ook als MKB’er. Met of zonder webshop. Laten we beginnen door alle (feest)dagen eens op een rijtje te zetten.
Feestdagen 2023
Nieuwjaarsdag:zondag 1 januari
Black Friday: vrijdag 24 november
Cyber Monday: maandag 27 november
Sinterklaas: dinsdag 5 december
Kerstvakantie: zaterdag 23 december 2023 tot en met zondag 7 januari 2024
Kerstmis: maandag 25 en dinsdag 26 december
Oudejaarsdag: zondag 31 december
Heb jij bovenstaande dagen gemarkeerd in jouw agenda? Lees snel verder en haal alles uit de feestdagen met onze 10 marketing tips!
Tip 1: weet wat je te besteden hebt: bepaal je budget
Voordat je aan de slag gaat met onze marketing tips, is het handig om te bepalen wat jouw budget is. Maak jij een klapper door te investeren in advertenties, richt je een e-mailcampagne in of ga je aan de slag met social media? Zodra je weet wat jouw budget is, kun je gericht kiezen voor één of meerdere marketing activiteiten. Ook kun je dan bepalen of je hulp inschakelt van een gespecialiseerd marketingbureau.
Tip 2: bedenk feestelijke acties en promoties
Wie kent ze niet: de o-zo-vrolijke kerstreclame met de iconische Coca Cola truck of de hilarische Sinterklaas campagne van Bol.com (bekijk 'm hier!). Het lijkt misschien wat hoog gegrepen, maar ook jij kunt impact maken met een feestelijke actie of promotie. Zo is de adventkalender weer helemaal terug van weggeweest. Bied nieuwsbrief-inschrijvers in de aanloop naar kerst bijvoorbeeld dagelijks een presentje. Denk aan een kortingscode, gratis verzending, een vrijblijvend adviesgesprek of een andere giveaway.
Tip 3: speel in op de koopgekte
Bied jij loyale klanten een Black Friday korting aan? Of heb jij een limited edition kerstlijn? Vertel het jouw doelgroep! Ook inspiratie voor verlanglijstjes werkt goed. Stel bijvoorbeeld een top 10 samen van jouw populairste producten of diensten. E-mailmarketing is uitermate geschikt om dit onder de aandacht te brengen van jouw doelgroep. Let erop dat je jouw nieuwsbrief persoonlijk maakt en wacht niet te lang! November schijnt de uitgelezen maand te zijn om een kerstgerichte e-mailcampagne te starten.
Tip 4: stressmis of decemberstress: het bestaat!
Het lijkt misschien een onmogelijke combi, feest en stress, maar toch komt het veel voor! De druk ligt immers hoog om een nóg origineler cadeau te scoren dan vorig jaar. Houd rekening met decemberstress en maak het jouw doelgroep zo gemakkelijk mogelijk. Deel je op social media linkjes naar jouw producten? Zorg dat ze direct bij het juiste aanbod uitkomen. Licht je populaire producten uit in een e-mailcampagne? Niets is vervelender dan doorgestuurd te worden naar een uitverkocht product. Kortom: bied jouw (potentiële) klanten een ontspannen ervaring.
Tip 5: laat je van je inspirationele kant zien
Social media is hét kanaal om jouw bedrijf een persoonlijkheid te geven. Gebruik de feestdagen om bijvoorbeeld een leuk kijkje achter de schermen te delen. Bedank jouw (loyale) klanten voor hun steun, deel een mooie boodschap of tel samen met jouw volgers af naar het nieuwe jaar. Ook is deze periode goed voor het uitzetten van een wedstrijd: mensen zijn namelijk erg actief op social media. Zeker platformen als Instagram, Pinterest en TikTok doen het goed. Mensen zoeken hier actief naar inspiratie voor feestelijke outfits, decoratie en natuurlijk cadeau ideeën.
Tip 6: de kracht van herhaling geldt ook voor de feestdagen
In aanloop naar (feest)dagen als Black Friday, Sinterklaas en Kerst worden mensen overspoeld met aanbiedingen. Hoe je ervoor zorgt dat jij opvalt? Ga aan de slag met adverteren en bovenal: remarketing! Mensen kopen zelden iets van je, nadat ze slechts één keer met jouw product of dienst geconfronteerd zijn. Probeer de aandacht van mensen die jij bereikt met advertenties daarom opnieuw te trekken. Belangrijk hierbij is dat je de campagne goed instelt! Niets is zo vervelend als een advertentie die je blijft achtervolgen, nadat je de aankoop hebt voltooid. We spreken uit ervaring ;)
Tip 7: geef jouw website een kerst make-over
Waarom zou jij je beperken tot het optuigen van de kerstboom thuis? Steek je website of webshop in een kerstjasje en speel in op de warme kerstgevoelens van jouw doelgroep. Plaats een persoonlijke kerstgroet op jouw homepage, pas tijdelijk jouw headerfoto aan of creëer een speciale landingspagina. Ook niet geheel onbelangrijk: zorg voor correcte openingstijden op jouw website. Of makkelijker, vraag jouw contentbeheerder om het voor jou te regelen! Vergeet de openingstijden ook niet aan te passen op jouw social media kanalen en Google Mijn Bedrijf.
Tip 8: van pepernoten tot kerstballen: maak het eigen!
In aanvulling op bovenstaande marketing tip, raden we ook aan om in jouw huisstijl een knipoog te maken naar de feestmaanden. Geef jouw logo bijvoorbeeld een feestelijk tintje. Pas het logo vervolgens tijdelijk aan op jouw social media kanalen en gebruik hem in jouw e-mailhandtekening. Dit zal zeker een positieve indruk achterlaten bij (potentiële) klanten. Vind je het lastig om dit zelf te ontwerpen? Laat iemand het voor jou vormgeven!
Tip 9: maak jouw speciale aanbod vindbaar
Veel mensen gaan in aanloop naar de feestdagen driftig op zoek naar hét perfecte kerstcadeau. Dit begint vaak al rond Black Friday (eind november). Je kunt je dus wel voorstellen dat het aantal zoekopdrachten in zoekmachines als Google behoorlijk toeneemt. Zorg er daarom voor dat jouw website naar boven komt bij die ene belangrijke zoekopdracht. Gebruik de juiste zoekwoorden, pas SEO-technieken toe op jouw website en maak jouw aanbod vindbaar.
Tip 10: laat het samenkomen in een contentkalender
Het maken van een contentkalender voor jouw marketinginspanningen heeft veel voordelen. Niet alleen in aanloop naar de feestdagen! Het biedt allereerst overzicht in welke acties wanneer nodig zijn. Daarnaast creëert het mogelijkheden voor een goed samenspel. Laat bijvoorbeeld een flyer met een unieke QR-code verspreiden zodra jouw kerst-landingspagina de lucht in gaat. Of spoor mensen via social media aan zich in te schrijven voor de nieuwsbrief, zodat ze als eerste toegang krijgen tot jouw Black Friday specials. Door een goed samenspel te creëren, gaan diverse kanalen elkaar optimaal versterken.
Ook een feest voor de marketingafdeling?
De experts van Altijd Bekend helpen jou graag om het jaar knallend af te sluiten. Heb jij hulp nodig bij het inrichten van een e-mailcampagne, wil je een speciale landingspagina in laten richten of jouw verkoop boosten met een advertentie? Geen probleem! Neem contact op en ervaar wat we voor jou kunnen betekenen.
Laatst bewerkt op 07-02-2023